Czas trwania projektu dla Uczestnika: Projekt obejmuje cztery trzydniowe szkolenia oraz dwudniowy trening otwierający. Łącznie 14 dni, 112 godzin szkoleniowych.
Etapy projektu: 1. Rekrutacja (czerwiec-sierpień 2011) 2. Grupa otwarcia (wrzesień - październik 2011) 3. Szkolenia rozwijające umiejętności społeczne (listopad 2011 – kwiecień, czerwiec 2012)
Program Akademii:
I. GRUPA OTWARCIA (2 DNI)
Cele:
- Wzajemne poznanie się Uczestników i Prowadzących
- Wyznaczenie indywidualnych celów do osiągnięcia w trakcie Akademii
- Zbudowanie poczucia zaufania i otwartości
- Identyfikacja wartości
- Określenie zasad i norm pracy grupy
- Zbudowanie zespołu
Program: 1. Witamy w Akademii Umiejętności Społecznych
- Omówienie programu i celów projektu
- Ćwiczenia integracyjno-komunikacyjne
- Ustalenie zasad
2. Indywidualny plan rozwoju
- Czym są umiejętności społeczne?
- Moje cele rozwojowe i zawodowe
- Jakie umiejętności chce rozwinąć?
- Po czym poznam, że osiągnąłem/am pożądany rezultat?
- Wizualizacja – ja za pół roku
3. Ja – czyli kto?
- Co wnoszę do grupy?
- Co chce otrzymać od pozostałych uczestników?
- Moje mocne strony
- Moje wartości, zasady
4. Skuteczny zespół
- Zespół i jego rola
- Zasady efektywnej współpracy
- Role grupowe
- Gry zespołowe
5. Standardy współpracy
- Podział zadań
- Ustalenie wspólnych norm i celów
6. Zawarcie kontraktu na wprowadzanie zmian po szkoleniu
II. SZKOLENIA ROZWIJAJĄCE UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE (W SUMIE 12 DNI)
A. Efektywna komunikacja z elementami inteligencji emocjonalnej (3 dni)
Cele szkolenia:
- Identyfikacja własnego stylu komunikacji
- Pogłębienie umiejętność precyzyjnego komunikowania swojego stanowiska (email, telefon, kontakt osobisty)
- Pogłębienie umiejętności odczytywania emocji innych osób i adekwatnego reagowania na nie
Program:
1. Percepcja
- Jak odbieramy wrażenia zmysłowe
- Rola wyobraźni i inteligencji w procesie postrzegania
2. Przebieg procesu komunikowania się
- Rola nadawcy i odbiorcy
- Bariery komunikacyjne
- Trzy kanały odbioru informacji
- Komunikacyjne uszy von Thun’a
3. Narzędzia budowania porozumienia
- Aktywne słuchanie
- Zadawanie pytań
- Parafraza, Klaryfikacja
4. Inteligencja emocjonalna
- Rozwój samoświadomości i samoregulacji
- Samokontrola emocjonalna – przegląd technik
- Przyjęcie perspektywy drugiej osoby
5. Komunikacja zespołowa
- Jak stworzyć warunki otwartości w grupie, np. na zebraniu
- Ustalanie wspólnego stanowiska – jak dojść do kompromisu
6. Jakość komunikacji a efektywność działań
- Analiza zagrożeń i korzyści otwartej komunikacji
- Wymiana dobrych praktyk – udrażnianie komunikacji w firmie
7. Zawarcie kontraktu na wprowadzanie zmian po szkoleniu B. Asertywność jako podstawa budowania relacji równorzędnych w pracy (3 dni)
Cele szkolenia:
- Identyfikacja własnych stylów zachowania wobec innych
- Rozwinięcie umiejętności asertywnego komunikowania się z innymi
- Doskonalenie metod pozwalających realizować własne cele z poszanowaniem innych
Program: 1. Sztuka rozwijania asertywności:
- Asertywność w kontakcie z samym sobą – moje poczucie godności
- Postawa „Ja jestem ok. i Ty jesteś ok.” (analiza transakcyjna wg. E.Berne)
- Sprzymierzeniec wewnętrzny – jak z niego skorzystać
- Moje prawa
2. Rzeczowe przekazywanie informacji
- Fakty a opinie
- Komunikat Ja/Ty
- Wyrażanie potrzeb i emocji
- Odpowiadanie na krytykę i pochwałę
- Udzielanie informacji zwrotnej
3. Współpraca z klientem wewnętrznych i zewnętrznych
- Analiza potrzeb jako baza do budowania satysfakcjonującej współpracy
- Odkrywanie przekonań i potrzeb rozmówcy na podstawie jego wypowiedzi
- Precyzyjne ustalanie rozwiązania
- Uzyskiwanie zobowiązań
4. Granice jak je szanować i jak ich bronić
- Asertywne domaganie się
- Odmawianie
- Przyjmowanie odmowy
5. Radzenie sobie z konfliktem
- Analiza trudnych sytuacji zawodowych
- Wypracowanie efektywnych metod działania
6. Zawarcie kontraktu na wprowadzanie zmian po szkoleniu
C. Automotywacja i motywowanie innych jako filary skutecznego realizowania działań (3 dni)
Cele szkolenia:
- Wzrost samoświadomości
- Zidentyfikowanie osobistych motywatorów i czynników demotywujących
- Poznanie sposobów skutecznego wyznaczania celów
- Pogłębienie wiedzy z zakresu motywowania.
- Poznanie skutecznych narzędzi motywacyjnych
- Wykształcenie nawyków skutecznego automotywowania i motywowania innych
Program: 1. Skąd się bierze entuzjazm i zaangażowanie
- Rodzaje motywacji (motywacja wewnętrzna vs motywacja zewnętrzna)
- Rola przekonań w psychologii osiągnięć
- Efektywność osobista – jak ją rozumiem
2. Automotywacja jako proces zarządzania sobą
- Drogowskazy, które wskazują mi drogę
- Moja postawa wobec wyzwań i zmian
- Sztuka realizowania własnych potrzeb i celów
- Stopień satysfakcji z poszczególnych obszarów – koło życia
- Koło dnia – na ile codziennie przybliżam się do swoich celów
3. Sztuka relaksu
- Techniki oddechowe
- Wizualizacja
- Ćwiczenia fizyczne
4. Motywowanie innych
- Samospełniające się proroctwo
- Prawo Yerkesa-Dodsona a efektywność wykonywania zadań
- Motywowanie przez modelowanie
- Polska Mapa Motywacji
- Pokolenie Y
5. Narzędzia motywacyjne
- Pozytywna narracja – język korzyści
- Rozmowy indywidualne
- Spotkania grupowe
6. Zawarcie kontraktu na wprowadzanie zmian po szkoleniu
D. Skuteczne zarządzanie sobą w czasie (3 dni)
Cele szkolenia:
- Nabycie umiejętności wyznaczania priorytetów
- Zwiększenie szansy na realizację obranych celów
- Realne planowanie swojej pracy
- Wzmocnienie zachowań asertywnych, wspomagających zarządzanie sobą w sytuacjach zawodowych
- Rozwój umiejętności adekwatnej oceny własnego potencjału
- Poznanie sposobów zwiększania własnej efektywności
Program: 1. Czym jest czas?
- Ja i mój czas
- Zagrożenia i korzyści subiektywności czasu
- Rola uważności w radzeniu sobie ze stresem i optymalizacji działań
2. Zasady formułowania celów życiowych i zawodowych
- Narzędzia skutecznego planowania (w oparciu o case study i indywidualne cele)
- strategia Disney’a
- zasada SMART
- strategia Vonneguta’a
- metoda SWOT
3. Wyznaczanie priorytetów
- Jakie są priorytety w mojej pracy?
- Zasady określania priorytetów i ich zastosowania w praktyce
- Zasada Pareto
- Matryca Eisenhower'a
- Zasada Parkinsona
- Co dla mnie oznacza „cenić swój czas”
4. Długofalowe planowanie pracy
- Model Wyniki-Działania-Kompetencje
- Cele krótko, średnio i długoterminowe
- Planowanie dnia
- Szacowanie czasu pracy
- Planowanie dnia i tygodnia pracy
- Planowanie zgodne z dobowym rytmem i preferencjami
- Narzędzia wspierające planowanie pracy
5. Co mi może przeszkodzić i jak temu zaradzić?
- Złodzieje czasu pracy – praca w grupach
- Plany awaryjne - dyskusja
- Zwiększanie własnej skuteczności poprzez asertywne zachowania - trening na bazie realnych sytuacji zawodowych
6. Podsumowanie programu Akademii Umiejętności Społecznych
- Indywidualna analiza rozwoju kompetencji społecznych
- Ustalenie dalszych działań rozwojowych
III. COACHING INDYWIDUALNY W OBSZARZE ROZWOJU KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH
Coaching indywidualny ma formę jednorazowej sesji (1,5 godziny). Pozwala to uczestnikowi na pracę nad sobą w obszarach rozwoju kompetencji społecznych, wypracowanie nowych – skutecznych nawyków działania, wprowadzanie w życie rozwiązań przy jednoczesnym korzystaniu ze wsparcia coacha. W wyniku procesu coachingowego uczestnik uzyskuje: Wsparcie w określeniu i realizacji celów zawodowych w tym również lepszej organizacji czasu pracy, efektywniejszego projektowania działań, przyjmowanie odpowiedzialności za wynik Większą świadomość siebie i swoich działań Większą efektywność w tym co robi
|